Психологічні аспекти негативного впливу
інформаційних технологій на розвиток особистості учня


Нові інформаційні технології стають не тільки головною рушійною силою прогресу, засобом спілкування та управління, а й потужним засобом навчання, а для декого - улюбленою іграшкою, приваблює динамічними сюжетами, викликає гострі відчуття. Інформаційні технології надають фантастичні можливості вчителям та батькам у розвитку загальних здібностей дітей з використанням усього арсеналу досягнень світової культури. Дедалі важливішим стає виховання в нормах кращих зразків моралі: поваги до життя людини,до миру на землі, до чужої власності. . Комп’ютерні технології є складовою частиною нашого життя. Але, напевно,в більшій мірі її спеціалізацією. Наших дітей щоденно підгодовують дозою насилля та агресії через захоплюючі ігри в стрілянину. Основна причина комп’ютерної залежності - особистісна незрілість. Весь світ здригнувся, коли стало відомо про самогубство 39 професіоналів із Каліфорнії, які залишили свою теорію про колективну загибель, коли було викрито шахрая із Петербурга, який пограбував Сitу Bank у Нью Йорку, коли Загребські школярі розкрили секретні коди Пентагону.

Не отримуючи належної підтримки в реальному світі, підлітки шукають спілкування з ровесниками в віртуальному. Навіть з’явилось таке поняття як істероїди - спілкування в мережі, тобто виконання різних ролей, таким чином, вигнання своїх комплексів та реалізація особистості. Співробітники Центру комунікативних досліджень прийшли до висновку, що сучасні комп’ютерні ігри моделюють девіантну та деструктивну поведінку при цьому блокується процес позитивного особистісного розвитку. Вченими виявлено високий рівень нерегульованих свідомістю дій, який називається роботизацією особистості, зловживання іграми також сприяє розвитку схильності до агресії, насилля, жорстокості, зниження рівня соціалізації, девальвації життєвих цінностей. Такі ігри вчать дітей убивати, підкріплюючи результат почуттям задоволення. Це рівноцінно тому, що дати дітям в руки зброю і вони будуть стріляти до останнього патрона.

За даними анкетування учнів 8 та 10 класів, яке проводилось за ініціативи ДОІПППО у 2013 році, виявлено, що комп’ютер використовують для спілкування з друзями 52% респондентів, 24%- для пошуку потрібної інформації, 15%- для розваг. Найчастіше електронними підручниками користуються учні 10 класів. Тільки 8% батьків контролюють перебування дітей перед монітором комп’ютера, а решта 92% вважають,що створили дитині умови для розвитку. Учні називають навчальні предмети, на яких їм доводиться користуватись інформацією з мережі Internet Це історія, світова література,інформатика, художня культура. На уроках біології учням найчастіше пропонується перегляд відеоматеріалів. Вчителі використовують матеріал для релаксації на тренінгах та уроках з психології.
Останнім часом досить часто вживається поняття фрустрація - це стан психіки, що виникає в наслідок руйнування надій, безсильна агресія, стреси, перевтомлення, які знімаються деякими видами адитивної (залежної) діяльності. Низька протидія фрустрації, підвищена конфліктність, нестриманість, агресія, інфальтизм, депресія, емоційна нестабільність, неадекватна самооцінка є наслідками нераціонального користування мережею Internet Всесвітня Організація Охорони Здоров’я офіційно зафіксувала погіршення стану здоров’я через надмірне користування комп’ютером, а саме – порушення психіки, захворювання очей та погіршення зору, порушення кістково-м’язової системи, захворювання шкіри.

Інформаційні технології - справжня знахідка для маніпулювання інформаційним простором. Коли ми навчимо дитину творчо використовувати інформацію із мережі, змінимо форми подання знань таким чином, щоб учні були активними партнерами, тільки тоді ми сформуємо ефективні стратегії мислення, самореалізації, впевненості в своїх силах.
Є безліч можливостей використання інформаційних технологій – від самостійного складання досить доступних програм до створення своїх сторінок у просторі Internet , від дистанційного навчання до занурення у світ музейних колекцій, бібліотек, історії рідного краю та віртуальних подорожей. Від нас залежить чи навчимо ми наших учнів розвивати свої здібності та творчо користуватися благами цивілізації, чи будемо спокійно спостерігати як наші діти «соціалізуються».

Шкільний психолог Бровенко В.В.